Wednesday, November 23, 2011

Cinta Agung Zainab

Assalamualaikum ila ikhwan wa akhowat..

Duduk bersendirian malam ini,hanya bertemankan lap top,gundah juga jiwa terasa.Kekeringan idea lagi untuk menulis.Mencongak-congak sendirian mencari idea.Sementara tadi duk layan lagu Demi Cinta Zainab,saya teringin nak kongsikan sirah bermakna ni untuk pembaca.

ZAINAB BINTI MUHAMMAD.

Gah nama tersebut.Digambarkan cantik rupa parasnya.Seorang yang sangat tabah dalam menghadapi liku-liku kehidupan.Subhanaallah.Hebatnya puteri Rasulullah seorang ini.Apa kisah Zainab ini yang kita perlu ambil iktibar?jom bersama kita cari jawapannya.

Zainab dikahwinkan dengan seorang pemuda Quraisy.Tetapi ketika itu tiada lagi perintah larangan  bagi seorang muslim berkahwin denagn seorang kafir.Zainab sangat mencintai suaminya.Sanggup menggadai apa sahaja untuk lihat dia bahagia.

Hal ini jelas terbukti tatkala ketika perang Badar,suaminya tertawan di medan perang tersebut.Dengan penuh rasa cinta,Zainab menggadaikan kalung pemberian ibunya,Siti Khadijah sebagai penebus suami tersayang.Tatkala kalung itu dilihat oleh Rasulullah,menitis air mata baginda.Terasa seolah Siti Khadijah berbicara dengannya.Kalung itu diberikan kembali kepada Zainab.dn tidak lama kemudian,suaminya dibebaskan.

Ujian mendatang lagi.Firman Allah pula kali ini memisahkan mereka berdua sebagai suami isteri.Maka berpisahlah Zainab dengan sukarnya lantaran cintanya yang terlalu mekar buat sang suami.Meskipun cinta pada suami terlalu hebat,namun takkan pernah bisa menewaskan cinta pada Ilahi.Subhanallah...

Dengan cinta yang tertahan di sanubari,Zainab memulakan hijrah seorang diri.Tanpa seorang insan bergelar suami di sisi.Dalam panas dan terik,gunung ganang didaki.Kuasa Allah menentukan segalanya.Anak yang dikandung akhirnya keguguran.Zainab diuji lagi.Oh,bukan mudah bergelar puteri Rasulullah!!

sabar dan reda...Allah itu Maha Kaya.Akhirnya cinta yang sebelum ini mekar di taman hati buat sang bekas suaminya ditautkan kembali setelah suaminya itu memeluk agama Islam.Oh,dasyhatnya kuasa Rabbul Izzati!

Di sebalik segala pengorbanan,agungNYA Dia mempersatukan kembali dua hati itu menjadi satu.Subhanallah.Maha Suci Allah.Sesunguhnya benarlah firmannya.

"Sesungguhnya Aku bersama orang -orang yang sabar."

Apa yang ditunggu lagi? Ujian kita tak seberat ujian Zainab.
Tak perlu meredah padang pasir hingga keguguran,tak perlu berpisah denagn insan tersayang,tak merasa tersepitnya antara kasih ayah dan cinta suami, memilih antara jahiliah atau keimanan padaNYA.

Jom,kita merubah bersama hari yang gelap tanpa cahaya bahagia,ke arah kebahagiaan yang hakiki dalam jagaan Tuhan Yang Maha Esa.

Jom,raihkan kesabaran memenangi cinta AgungNYA....

Saya tinggalkan pembaca dengan klip video Demi Cinta Zainab



0 comments:

Post a Comment