Saturday, September 17, 2011

Dhuhaku n Dhuhamu...



Solat sunat Dhuha.Apabila disebut,berapa ramai antara kita yang menjadikannya sebagai ubudiyah pada Yang Maha Esa?Manusia sering terleka akan nikmat Tuhan.Dalam mencari rezeki dan keberkatan,ayuhlah teman,kita koreksi diri dan cuba mengubah rutin hidup dengan menambahkan sunnah Rasulullah ini.Betapa banyak fadilat yang tersembunyi tatkala mentari pagi menyinari alam yang dikenali waktu dhuha ini.
Ayuh teman,bersama saya.Kita mulakan dengan pagi ini.....



Cara - Cara :
1. Niat


~ sahaja aku solat sunat dhuha 2 rakaat kerana Allah ta'ala.

2.  Rakaat 1st - Baca Al-Fatihah dan surah As-Syams  (disunatkan)

3. Rakaat 2nd - Baca Al-Fatihah dan surah Ad-Dhuha (disunatkan)

4. Masa sujud terakhir, disunatkan baca 3x doa ni -


"Berikanlah kepadaku, wahai Tuhan yang Maha Memberi akan ilmu dan hikmah dan murahkanlah rezeki kepadaku, wahai Tuhan Yang Maha Memberi Rezeki. Jadikanlah ia mudah bagiku"

5. Doa; 
" Ya Allah, bahawasanya waktu Dhuha itu waktu DhuhaMu, kecantikan itu ialah kecantikanMu, keindahan itu keindahanMu, kekuatan itu kekuatanMu, kekuasaan itu kekuasaanMu dan perlindungan itu perlindungan Mu. Ya Allah jika rezekiku masih diatas langit, turunkanlah dan jika ada di dalam bumi, keluarkanlah, jika sukar mudahkanlah, jika ia (dari yang) haram maka sucikanlah, jika masih jauh dekatkanlah, berkat waktu Dhuha, Keagungan, Keindahan, Kekuatan dan Kekuasaan Mu, limpahkanlah kepada kami segala apa yang telah Engkau limpahkan kepada hamba-hamba Mu yang saleh ."

0 comments:

Post a Comment