Friday, June 10, 2011

Surat Berantai-rantai


 






Pernahkah anda dapat surat atau risalah yang memberi dakwah Islam? Ataupun sekadar peringatan untuk Muslim..
Contoh terbaik!
Surat daripada penjaga makam Rasulullah s.a.w, yang tertidur dan bermimpi didatangi seseorang yang memberi peringatan-peringatan tertentu, khas untuk semua umat Islam.
Kita disuruh untuk fotostat dan mengedarkan risalah itu kepada orang lain. Tidak kira sama ada berbentuk risalah kertas, emel, mesej atau video.
Pernahkan?
Kemudian, di akhir ayatnya terdapat petikan ancaman yang bunyinya lebih kurang begini, "Jika sesiapa yang tidak menyebarkan risalah ini akan ditimpa bala bencana dalam masa 10 hari."
Surat tersebut turut menyertakan contoh peristiwa malang yang berlaku akibat daripada tidak melaksanakan kehendak surat berantai tersebut seperti: Si A pernah dibuang kerja daripada menteri kerana mengendahkan mesej-mesej sebegini.
Apabila Si A menyebarkannya, barulah segala yang hilang dapat kembali.
Surat berantai ini terdapat dalam pelbagai bentuk yang mempunyai pelbagai mesej yang disampaikannya. Terdapat juga di kalangan rakan-rakan saya yang turut terjebak dengan perkara-perkara sebegini. Apabila ditegur, bagi yang menerima dengan baik, terima kasih diucapkan.. tetapi terdapat juga yang mempunyai pelbagai alasan untuk menuruti kehendak surat tersebut. Contohnya ;
"Ala.. Aku sebarkan pasal Islam ini.. Ade pengajaran apa.."
"Laaa.. Takpela.. Aku saja je hantar.."
"Eh, nanti tak pasal-pasal aku kena bala pula"
Dan pelbagai lagi..
Jadi, di sini saya ingin berkongsi dengan anda semua mengenai perkara ini. Pandangan dari saya sendiri, dan juga dari apa yang saya baca dalam majalah-majalah Islamik.
Faktor Pertama
Jika kita tengok pada isi surat itu sendiri. Contoh, mengenai mimpi dari seorang penjaga makam Rasulullah s.a.w, Sheikh Ahmad Maeine.
Siapakah dia?
Benarkah dia memang wujud?
Atau sekadar watak yang direka sahaja?
Namun, jika betul tidak mengapa..
Tetapi perlulah disertakan dengan bukti sekali..
Sedangkan hadis-hadis yang sering kita dengar, pasti akan disertakan siapakah periwayatnya.
Malah, berkaitan dengan "bukti" yang menyatakan seseorang yang tidak menjalankan "amanah" tersebut ditimpa bala bencana tidak mempunyai sebarang bukti sahih dan jelas.
Faktor Kedua
Umat Islam langsung tidak pernah dipaksa untuk menyebarkan ilmu. Namun, kita digalakkan. Tetapi andai tidak menjalankannya tidak akan berdosa atau ditimpa bala bencana. Allah tidak pernah menyatakan hal yang sedemikian.
Cuba kita fikir..
Besar sangatkah kuasa surat itu? Malah, memaksa kita menyebarkan info dari surat itu. Sedangkan Rasulullah hanya menggalakkan kita menyebarkan ilmu, bukan memaksa. 
Faktor Ketiga
Allah itu Maha Berkuasa. Tiada apa-apa pun yang lebih berkuasa selain Dia. Itu kita sudah tahu bukan?
Mengenai hal ini pula, seperti yang tertera dalam surat itu, kita akan ditimpa bala jika tidak menyebarkannya dan akan diberi kebahagiaan jikia kita menyebarkannya.
Wow. Sungguh besar kuasa surat itu. Sehingga kuasanya setanding dengan kuasa Allah. Biar benar? Sungguh hebat.
Secara tidak langsung, seseorang yang menuruti perintah surat ini, sekaligus sudah terjebak dengan Syirik. Pengertian syirik mengikut buku teks Pendidikan Islam tingkatan 4.
"Syirik adalah perbuatan menyekutukan Allah dalam apa juga bentuk sama ada perkataan, pegangan, perbuatan dan iktiqad iaitu dengan menjadikan suatu yang lain iaitu makhluk bernyawa atau tidak sekutu bagi Allah."
Seseorang itu telah percaya, bahawa nasibnya selepas itu bergantung kepada surat itu. Jika dia tidak menyebarkannya, maka nahaslah dia ditimpa bala nanti. Jadi, dia mahu mendapat berkat atau kebahagiaan. Maka dia telah melakukan syirik.
Segala apa yang kita dapat, terima, alami, takdir dan nasib, segalanya terletak pada kekuasaan Allah. Bukan pada sehelai kertas, sepucuk surat atau mesej atau emel yang diterima.
Faktor Keempat
Namun, tidak dinafikan ada juga yang tidak mengetahui sehingga ke tahap ini sekali perkara ini boleh terjadi. Ada yang hanya ingin menyebarkan bagi sekadar suka-suka.
Tiada niat kerana percaya dengan surat itu. TETAPI, anda jangan lupa. Kepada siapa anda sebarkan itu? Siapa tahu, ada yang percaya nanti? Dosanya itu, akan sampai kepada anda juga kerana menyebarkan.
Kita perlu ingat, jika kita menyebarkan sesuatu ilmu yang bermanfaat, selama mana ilmu itu disebarkan selama itulah kita mendapat pahala untuk hal itu. Jadi, memang untung. Syukur.
Namun, perkara yang sama akan terjadi jika kita mengajar perkara negatif juga. Selagi ajaran negatif itu tidak dihentikan, selagi itulah kita akan berdosa. Jadi, hati-hati ya?
Contoh yang menakutkan,
Qabil, manusia pertama yang membunuh manusia, iaitu membunuh Habil. Bayangkanlah, sehingga sekarang masih ada pembunuhan. Bagaimanalah azab beliau di dalam kubur? Sudah berapa tahun beliau meninggal?
Diseksa sehingga Hari Kiamat dan dosa membunuhnya pula bertambah-tambah hari demi hari. Wallahualam. Moga Allah meringankan azab baginya.
Kesimpulannya,
Jika anda mendapat emel, surat, risalah atau mesej sebegini, bacalah dahulu, dan cukuplah sekadar mengambil peringatan dari isi kandungannya. Tidak perlu menyebarkan mengenai bala-bala yang akan dialami sekiranya mengendahkannya.
Khabarkanlah kepada rakan-rakan anda mengenai perkara surat berantai ini. Segala kesan mengenai surat sebegini.
Sehingga di sini sahaja saya ingin mencoretkan sedikit peringatan kali ini. Sekian. Maafkan saya jika informasi yang diberikan tidak lengkap atau tidak tepat. Yang baik datang dari Allah, yang buruk dari kesilapan diri saya sendiri.

by: muhammad aiman

0 comments:

Post a Comment