Wednesday, May 18, 2011

bEAT eXAM sTRESS???

Wah..kalau disebut tentang exam,semuanya mesti geleng kepala..Erm..samalah dengan saya.Masa exam sememangnya satu perkara yang memeningkan kepala..Stress...

Tapi kalau kita buat persediaan dari awal ,mesti semua tu takkan terjadi,kan?
Fenomena ini biasa berlaku pada diri saya.(saya ni kaki study last minute).So,sangat stress dan kadangkala rasa buntu nak study yang mana satu.Sebabnya dalam satu hari bukannya satu paper je.Tambahan pula nak kena baca semuanya..Rumit dan pening...

Hari tu,teacher ada bagi article pasal beat exam stress.Erm,berguna sangat article ini. Cara nak elak stress menurut article tu :
1. Persediaan dari awal.(alat-alat untuk exam)
2.Baca dan fokus pembelajaran
3.Malam sebelum exam,jangan baca dan tidur awal.
4. Dalam dewan,mulakan dengan bismillah
5.Masa menjawab,jangan tengok orang lain sebab kalau nampak kawan yakin menjawab,kita akan tertekan sebab tak tahu nak jawab apa.
6. Tawakal.

Syarat yang ke 6 ni, nampak simple tetapi ramai yang susah nak laksanakan?Betul,tak?

Duhai teman,ingatlah

Firmannya....

" ............apabila kamu telah berazam(sesudah bermesyuarat,untuk membuat sesuatu) maka bertawakkalah kepada Allah,sesungguhnya Allah mencintai orang yang bertawakkal kepadaNya.
Ali Imran 3:159

Kalau kita dah berusaha sebaik mungkin,namun kejayaan yang kita harapkan tu tak dapat capai lagi, bersabarlah ..
Ingatlah,
Sesungguhnya esok masih ada."insyaAllah,Kejayaan itu tetap ada untuk kita semua..

Saya nak ambil kesempatan kat sini,pembaca-pambaca sekalian, tolong doakan saya ye, sebabnya ada satu minggu lagi nak exam ni.Tinggal tiga paper je lagi..
Dan saya doakan...
"Semoga kita semua berjaya di dunia dan di akhirat dan senantiasa dalam redaNya.."

Amin....

0 comments:

Post a Comment